Mama (in spé)

Meer comfort tijdens en na zwangerschap

Osteopathie kan een grote meerwaarde zijn voor de mama (in spé). Zowel voor de baby als voor de mama verhoogt een behandeling het comfort gedurende de zwangerschap.

Na de bevalling is het raadzaam om uw lichaam te laten controleren door een osteopaat zodat uw lichaam sneller kan herstellen.

Tijdens de zwangerschap

Mama worden, het mooiste wat een vrouw kan overkomen. Helaas kan dit prachtige gebeuren overschaduwd worden door verschillende kwalen:

• Pijn nek en/of rug
  • Pijn bekken – stuitje en/of schaambeen
  • Bekkeninstabiliteit
  • Liespijn
  • Uitstralingspijnen (ischialgie)
  • Kortademig – beklemmend gevoel in de borstkas – problemen met ademhalen – pijn tussen schouderbladen

Tijdens een osteopatische behandeling worden geïrriteerde en gespannen zones ontspannen door zachte druk en mobilisatie. Zo biedt osteopathie ondersteuning en verlichting tijdens de zwangerschap zodat genieten terug mogelijk is.

Indien u volop kan genieten van uw zwangerschap zonder kwaaltjes, is het raadzaam een osteopatische check-up uit te voeren net voor de bevalling (rond 36 weken). Zo wordt getracht optimale omstandigheden te creëren zodat een vlotte bevalling mogelijk is.

“Mothers need just as much attention as a newborn, because they too have just been born.”

Na de bevaling

Een langdurige en moeilijke bevalling kan een grote impact hebben op het functioneren van het bekken en het herstel hiervan vertragen of belemmeren. Daardoor kunnen klachten van voor/ tijdens de zwangerschap na de bevalling, terug optreden.

Met osteopathie wordt getracht een vlugger herstel van het lichaam te bekomen:

• Preventieve check – up voor mama en baby
  • Nek –  & Rugklachten
  • Bekkenpijn  (inclusief staartebeen)
  • Ademhalingsproblemen (inclusief pijn rib)
  • Problemen met borstvoeding: verhoogd loslaten borst, te weinig zuigkracht,…
  • Incontinentie (al dan niet in combinatie met pelvische reëducatie door kiné)

Niet alleen de kersverse mama heeft baat bij een behandeling na de bevalling. Ook het baby’tje wordt zo een optimale start aangeboden. Meer en uitgebreide uitleg via www.kinderosteopaat.be